چگونه می توان با اضطراب سبک دلبستگی نا ایمن کنار آمد؟
نوشته شده توسط : محدثه بیاتی

هر انسانی بسته به شرایط و مراقبینی که با آنها رشد کرده است؛ دارای سبک های دلبستگی متفاوتی می شود که می تواند بر روابط و آینده او بسیار اثر گذار باشد. جدا از سبکهای دلبستگی مختلف، در این مقاله قصد داریم تا در مورد افرادی که دارای سبک دلبستگی مضطرب و ناایمن هستند؛ صحبت کنیم. طبق نظر روانشناسان مشاوره و تحقیقات به عمل در آمده در مورد دلبستگی می توان گفت که، بخشی از داشتن دلبستگی مضطرب، داشتن ذهنی مضطرب و آشفته است. اغلب، این تفکر مضطرب می‌تواند به الگوهای فاجعه‌آمیز، بدترین سناریوها، ترس از آنچه در آینده پیش خواهد آمد یا نشخوار فکری درباره رویدادهای گذشته تبدیل شود. وقتی خیلی روی بدترین اتفاق ها تمرکز می کنیم، چیزهایی را که درست پیش می روند را از دست می دهیم و به آنها بی اعتنا هستیم.

*اضطراب و نوشخوار فکری چرخه ای توقف ناپذیرهستند!

یکی از اصلی ترین عواملی که موجب نشخوار فکری می شود، اضطراب است. طبق اطلاعات بدست آمده از مراکز روانشناسی خانواده می توان گفت که، انسان ها مضطرب می شوند و احساس ناامنی می کنند و بعد از تجربه این حس؛ شروع می کنند دوباره و دوباره به آن موقعیت فکر می کنند و نکته جالب این است که این تفکر مداوم نه تنها اضطراب را کم نمی کند بلکه آن را بیشتر هم می کند. پس اضطراب منجر به تفکر بیش از حد می شود و تفکر بیش از حد منجر به اضطراب می شود!

*چطور می توان به اضطراب سبک دلبستگی ناایمن غلبه کرد؟

یک) به احساسات و افکار خود توجه کنید: یکی از موهبت های انسانها این است که می توانند به  احساسات و افکارشان فکر کنند و حتی آنها را مشاهده کنند. لحظه ای متوقف شوید و تشخیص دهید که دقیقا در ذهن شما چه اتفاقی افتاد و شما چه واکنشی نشان دادید؟ ذهن انسان به صورت اتوماتیک تمایل دارد تا بر نقاط منفی تمرکز کند تا اینگونه به آدمی هشدار بدهد که بیشتر مراقب و مواظب خود باشد. اگر هشیار شویم که دقیقا چه چیزی موجب اضطراب می شود، راحتر می توان آن را کنترل کرد و به الگویی که موجب اضطراب می شود پی برد!

دو) در حال زندگی کنید: نگرانی وسواس گونه در مورد آینده و دوره کردن دوباره و دوباره گذشته و اتفاقات آن، بخش مهم و بزرگی از دلبستگی ناایمن مضطرب است. تنها چیزی که در کنترل ما است و می توانیم تا آن را مدیریت کنیم "حال و اکنون" است. اگر یاد بگیریم و بیاموزیم تا بر حال تمرکز کنیم می توانیم بر اتفاقات "در لحظه" تمرکز کنیم و سعی کنیم تا آنها را پیش ببریم به جای اینکه در افسوس گذشته و ای کاش ها زندگی کنیم. این تکنیک، یکی از مهم ترین روشهایی است که روانشناسان ازدواج به زوجین توصیه می کنند. اینکه باید تلاش کنند تا با توجه به حال؛ آینده بهتری را بسازند و گذشته و سوالات آن را حل کنند.

سه) به خود یادآوری کنید که خیلی اوقات افکار به ظاهر درست، صحیح نیستند: ذهن شما منبع قابل اعتمادی نیست که بر اساس آن خود و موقعیت خود را ارزیابی کنید. پس به هر فکری که به ذهن تان می آید اعتماد نکنید. ما انسان ها حق انتخاب داریم، پس چرا از این موهبت استفاده نکنیم تا حال خود را خوب کنیم و اجازه دهیم تا زندگی را زندگی کنیم؟

چهار) آن چیزی که حس می کنید را بیان کنید: یک مداد و کاغذ بردارید و نوشتن را شروع کنید. به جای غرق شدن در افکار اجازه دهید تا آنها بر روی کاغذ جاری شوند. نوشتن یک تکنیک بسیار عالی برای رسیدن به افکار ریشه ای و پایه هستند. این کار موجب می شود تا نسبت به خود و احساسات خویش؛ آگاهی بیشتری پیدا کنیم و خود را بیشتر  از قبل بشناسیم و درک کنیم.

پنج) درخواست کمک کنید: به خاطر داشته باشید که شما قرار نیست تا همه چیز را به تنهایی حل کنید شما حق دارید که از دیگران درخواست کمک کنید و بار را از روی دوش خود بردارید. یکی از بهترین مراکز روانشناسی در شهر تهران؛ مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی حرفه ای و کارآمد آماده کمک و همراهی با شما عزیزان است. هدف از زندگی؛ شناخت خود و توجه به علایق خود است. اجازه ندهید تا رفتار مراقبین اولیه شما؛ ادامه مسیر زندگی شما را تعیین کند و روح شما را آزرده و خسته کند. حق بودن را از خود نگیرید!

نویسنده: محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3




:: برچسب‌ها: مشاوره روانشناسی , مشاوره خانواده , مشاوره ازدواج , کلینیک روانشناسی , روانشناسی بالینی ,
:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: